klik...klik..klik!!!!!

Ahad, 28 Oktober 2012

Teknik jana traffik Percuma ke blog anda


Aku nak share dengan semua blogger terutamanya pengguna WP tips bagaimana cara nak dapatkan traffik 5k UV sehari ke blog anda. Nampak agak mustahil tapi kalau org lain boleh lakukan takkan anda semua tak boleh bukan?
Mungkin dalam entry ni aku lebih fokus kepada pengguna WP berbanding Blogspot keranablogWP lebih senang untuk bermain keyword SEO. Susah ke nak mainSEO?
Kalau tanya aku, SEO ni hanya permainan keyword je. Susah ke nak main keyword? Ok aku nak bagi cara paling mudah. Biasanya orang nak Google suatu informasi, apa keyword yang mereka taip dalam kotak search tu? Sekarang masa menulis sesuatu entry, letakkan diri anda sebagai pencari maklumat. Jadi entry anda mestilah mempunyai keyword yang ada kemungkinan akan dicari oleh pengguna internet.
Beberapa tips yang boleh dijadikan panduan untuk tingkatkan traffik blog:
1. Jenis entry dalam blog.
Entry berunsur isu semasa, apa saja tips atau panduan, berita sukan, gosip artis lebih senang untuk menarik traffik dariGoogle. Tapi anda haruslah pandai bermain keyword tertentu bagi membolehkan blog anda muncul pada halaman pertama Google. Entry berunsur personal hanya boleh menarik traffik dikalangan blogger sahaja.
p/s: Ada ke orang nak Google pasal kehidupan seharian/peribadi anda?
2. Update blog.
Update entry anda setiap hari kalau boleh. Jika ada sesuatu event tertentu seperti ABPBH2010, Maharajalawak dan sebagainya, rajinkanlah diri anda untuk membuat entry. Kebanyakan pelawat mahu mencari keputusan terkini sesebuah event tu. Jadi kalau boleh, buat entry sebelum event tersebut berlangsung. Bila event dah habis, anda hanya perlu update keputusan semasa je. Senang bukan?
3. Pemilihan tajuk entry.
Jika nak buat sesuatu entry, pilihlah tajuk yang ada kemungkinan orang akan Google tajuk tersebut.
4. Penggunaan keyword.
Seperti yang aku ceritakan tadi, pemilihan keyword amat penting bagi menentukan kemungkinan blog anda muncul pada halaman pertama Google. So, dalam entry dan tajuk entry mestilah diselitkan keyword tertentu yang mungkin akan dicari oleh pengguna.
5. Fungsi tags dalam WP.
Dalam penggunaan WP, aku sangat fokus kepada fungsi tags ni. Lebih banyak tags yang anda letak dalam entry, lebih banyak halaman blog anda akan di index oleh Google. Blog wowberita.com sudah mempunyai lebih 70,000 halaman yang telah di indexGoogle. Setiap tags tu pastika letak keyword yang dicari pengguna internet.
6. Blogwalking dan tinggalkan komen.
Aku tidak letakkan blogwalking sebagai perkara paling utama untuk dapatkan traffik tinggi. Bagi aku, blogwalking dan tinggalkan jejak di shoutbox hanya mendapat traffik sementara. Lagi bagus kalau anda tinggalkan komen di sesebuahblogyang anda lawati. Dalam blog ni, aku telah memasang plugin CommentLuv. Disamping anda tinggalkan komen, boleh promote entry terbaru dalam blog anda bukan. Tidakkah itu sangat menguntungkan bagi pelawat blog anda?
Pesanan khas penaja:
Jika anda betul-betul pentingkan traffik, belajarSEObermula sekarang. Jika anda blogging tanpa mementingkan traffik, anda kena rajinlah blogwalking dan kenal dengan ramai blogger. SEO = Permainan keyword. Senang je kan? Masih banyak lagi ilmu SEO sebenarnya tapi cukuplah kita belajar bahagian paling basic ok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan